Detailforsker: Derfor var der ikke plads til Aldi i Danmark
Næsten 50 års købmandshistorie får en ende, inden 2023 bliver til 2024.
Danmarks første discountkæde Aldi er fortid på dansk jord inden nytår - og det er en markant spiller, som takker af. Det mener Mogens Bjerre, der er forsker ved CBS og har ekspertise inden for detail- og dagligvarehandel.
- Det er én af Europas mest markante skikkelser, der siger farvel. De lagde allerede fra starten vægt på, at hvis man kunne klare sig i Danmark, kunne man klare sig over alt.
- Det kom bag på den etablerede dagligvaresektor, at forbrugerne tog Aldi-kæden til sig. Man havde ikke regnet med, at Aldis koncept ville fungere. På den måde var Aldis ankomst en reel disruption af dansk dagligvarehandel, lyder Mogens Bjerres analyse.
Han fortæller videre om en differentiering mellem det såkaldte 'soft discount' og 'hard discount'. Sidstnævnte endte med at blive en disciplin, som Aldi-kæden konsekvent holdt fast i - og det blev til sidst enden for Aldi i Danmark.
Soft discount og hard discount
- Soft discount:
Udvidet sortiment
Ferskvarer i større omfang
Afdelingsopdelt butik - enkelte med betjening
Større butikker bliver større
Flere medarbejdere på gulvet
Hard discount:
Relativt små butikker
Typisk på sekundære beliggenheder
Begrænset varesortiment
Simpel indretning
Ingen særlig service
Kilde: Mogens Bjerre
- Tiden er løbet fra hard discount. Aldi har aldrig rigtig fundet vejen ind til danskernes hjerter og deres forbrug. Deres stædighed har kostet.
- Kernen i problemet er, at Aldi ikke har udviklet sig mærkbart siden 1977. Det er tankevækkende, at man i Tyskland kan opleve Aldi-butikker af en helt anden kaliber end i Danmark - flotte og større butikker med stort vareudvalg og masser af lys og luft, siger Mogens Bjerre.
Hvad kan de andre lære?
Når Aldi-koncernen i den nærmeste fremtid er forsvundet fra det danske landkort over dagligvarebutikker, peger Mogens Bjerre på, at de øvrige kæder i branchen kan tage ved lære af Aldis entré, men også exit, fra Danmark.
- Jeg tror, vi kommer til at tænke tilbage på en kæde, som rystede markedet voldsomt, da de kom. Det havde ingen rigtigt et svar på, da de entrerede markedet.
- De første år gik det meget godt, men efter cirka ti år - hvor Fakta og Netto meldte sig på banen - fik Aldi det sværere. Og de sidste ti år har det så været én lang tur op ad bakke - med underskud på underskud på underskud, siger Mogens Bjerre.
Mogens Bjerre
- Mogens Bjerre er forsker og lektor ved Copenhagen Business School og har været det siden 1995.
- Han har en baggrund som marketingschef og -direktør i forskellige virksomheder.
- Han forsker i dagligvarehandlen - og forsker her særligt i dybden med både leverandører og detailister samt disses adfærd og strategier.
Kilde: CBS
To ting står tilbage
Selvom Aldi nu altså forlader dansk dagligvarehandel efter næsten 50 år på markedet, har koncernen alligevel brændemærket nogle ting ind i både forbrugernes bevidsthed - men også dansk dagligvarehandels historie.
Mogens Bjerre bider særligt mærke i, at Aldi "disruptede dagligvaremarkedet" med sin ankomst som et discountlokomotiv.
- Det var noget nyt og anderledes, som aldrig var set før i Danmark, tilføjer han.
Samtidig peger detailforskeren også på, at selvom Aldi kom ind på markedet med et forspring, blev det, da Aldi var indhentet af Fakta og Netto, nærmere til en kamp om overlevelse for den tyske dagligvarekæde.
- Det blev et koncept, der fik lov til at gå i stå. De prøvede et par gange med fornyelse og modernisering, men det blev aldrig rigtig helhjertet. Der har ikke manglet penge til at dække underskud, men i virkeligheden har der manglet penge til udvikling.
- Aldi lykkedes ikke med at gøre indkøbsturen til en oplevelse, sådan som flere kæder på markedet ellers har gjort det i de seneste år. Danskerne er ikke til simple butikker med et minimalt vareudvalg - og det blev Aldi et offer for, siger Mogens Bjerre.
Artiklen er en del af temaet Auf Wiedersehen, Aldi.